Jak plešounek k vlasům přišel

Já: "Jak to bude s vlasy, ať vím, na co připravit okolí. Bez vlasů tu nemoc neutajím."
Doktor: "Nepřijdete do všechny, ale prořídnou Vám."

Tak já nevím, ale 3 roky zpět mi vlasy prořídily a byla to oproti letošku fakt pohoda. Měla jsem na hlavě bílá místa, ale pořád to nebylo nic strašného. Ale letos? V druhém týdnu po první dávce chema to přišlo ráz na ráz a bylo to rychlé. Vlasů padalo hodně, když jsem je měla v culíku, vznikl z něj jeden dred, když jsem je měla volně, vzniklo dredů hodně. Neustále jsem vyčesávala nechutné chuchvalce a připadala jsem si blbě, pořád jsem vlasy kontrolovala a byla v kolektivu nervózní. A tak jednoho večera přišel na řadu strojek, vlasy se zkrátily na 2 cm. Sice to padání nezastavilo, ale už to nebylo tak viditelné.






Vlasů mi bylo líto. Ztráta je jasná ukázka faktu, jak moc je člověk nemocný. A taky jeden z důvodů, proč jsem na začátku léby zjišťovala, jak to s vlasy bude, byla možnost vlasy darovat.  Pokud přijdu o všechny, tak je oholím a daruji Nadačnímu fondu Daruj vlasy - donesla jsem jim i svůj ustřižený culík z první chemoterapie před třemi léty. Neměly by sice požadovanou délku pro efektivní dáravoní, ale říkala jsem si, že by se na něco hodily. Takto jsem je zahodila do koše.

Vlasy jsem neměla pár dní, kdy Nadační fond hledal odvážnou příjemkyni paruky, která o vlasy přišla díky alopecii nebo po chemoterapii, a zvládla by v přímém přenosu v Dobrém ránu na České televizi paruku převzít. Kdo mne zná, tak ví, že občas jsem trošku hrrr. Přišlo mi to jako fajn jak pomoci zpropagovat tyto dobré skutky, které Daruj vlasy dělají a tak jsem se ozvala, že pokud nemají dobrovolníka, že se hlásím.


Domluvili jsme se. V pátek jsem absolvovala druhou dávku chema, v pondělí se stavila v pražském studiu paruku si vyzkoušet a v úterý odpoledne jsme již vyrazily s Veronikou Suchou do Ostravy. Ve středu ráno jsme pak našemu národu v přímém přenosu řekli, co pro pacienty znamenají vlasy a jak je Nadační fond úžasný, protože pacientkám připraví paruku na míru.
Já byla unavená, oteklá ze zadržované vody. Ale i tak to stálo za to a doufám, že to mělo úspěch a pomohlo to dobré akci.



Záznam jsem si teda nepustila, na to jsem moc sebekritická a stydlivá, ale paruka, kterou jsem dostala je skvělá. Z počátku to byl nezvyk – byla na mne moc huňatá a odstín tmavší, než  moje vlasy. Ale teďka už k sobě nerozlučně patříme.  Kdo nic netuší, tak nic netuší dál a jen pochválil nový odstín.



Nadační fond Daruj vlasy

Jaká je jejich vize? Velmi krásná a od srdce 



Vlasy – pro někoho běžná součást každého člověka, pro někoho jeho pýcha a zejména pak pro něžné pohlaví nenahraditelný symbol ženskosti. Mnohdy si ani neuvědomujeme, jak snadno o ně můžeme přijít. Ne nadarmo se říká, že člověk si váží věcí teprve až poté, co o ně přijde. Jen se zkuste zamyslet nad otázkou, co pro Vás znamenají Vaše vlasy? Chodili byste ven mezi lidi, i když byste žádné neměli?
 
My se během své práce dostáváme do kontaktu s ženami s vypadávajícími vlasy, pány s pleší, ale i s malými dětmi s hlavičkami, na nichž ztěží naleznete vlásek. Setkáváme se s mnoha osudy, které nejsou ani trochu úsměvné. Naopak se nám při nich vtírají slzy do očí. Ale víme, že plakat by zde nemělo cenu, spíše by to tomu dotyčnému jen uškodilo. Každý nemocný člověk je originál, ale co mají všichni společného, je touha po obyčejném a svobodném životě. Nikdo z nich si nepřeje, aby nás rozplakal, nebo abychom ho začali litovat. Tento člověk si prošel stavem, kdy musel především přestat litovat sám sebe a ve chvíli, kdy žádá o pomoc, se s tímto stavem již pravděpodobně vyrovnal. Přesto v nás vždy tito lidé probouzí pocit lítosti a chceme jim nějak pomoci…
 
A protože jenom myšlenky nestačí, rozhodli jsme se je uvést ve skutky prostřednictvím NF Daruj vlasy. Naše vize, které vkládáme do činnosti nadačního fondu Daruj vlasy, jsou prosté. Chceme, aby lidé, kteří trpí ztrátou vlasů, ať už vlivem onkologické léčby nebo vlivem psychické či kožní choroby, mohli svůj život žít stejně plnohodnotně, jako kdyby byli zcela zdraví. Sami vnímáme, co pro ženy, děti, ale i muže mohou vlasy znamenat. Zpravidla ženy razí heslo "vlasy jsou korunou krásy", a s tím musíme souhlasit. I když samozřejmě je krásný každý člověk, a to uvnitř. A přestože dnešní móda je značně pokročilá, stále přetrvává fakt, že člověk bez vlasů vypadá jako nemocný člověk. A tak je na něj bohužel i nahlíženo. To je pochopitelně nepříjemné a záměrem proč si pořídit paruku je, aby tyto lítostivé pohledy z jejich okolí zmizely. A proto jsme se rozhodli, že jim v tomto boji pomůžeme a Vy můžete pomáhat s námi! Naše podpora se zaměřuje na pomoc pacientům, jenž přišli o vlasy a to tak, že jim chceme pomoci získat paruku na míru zcela zdarma. Alespoň tímto gestem jim společně můžeme podat pomocnou ruku v jejich těžké životní situaci. Pojďte do toho s námi!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Já a chemoterapie

Rakovina. Návštěva, která neklepe.